Medical taping

Medical taping is een therapeutische techniek die gebruikt wordt om spieren en gewrichten te ondersteunen, pijn te verminderen en bewegingsbeperkingen te verhelpen.

Hierbij wordt een speciale elastische tape gebruikt, die onder een bepaalde hoeveelheid spanning op de huid wordt aangebracht. De tape is flexibel en rekbaar, waardoor het de bewegingen van het lichaam niet beperkt. Het is ontworpen om de huid omhoog te tillen, wat de bloed- en lymfecirculatie kan verbeteren en zwellingen kan verminderen.

De tape kan worden toegepast bij verschillende aandoeningen en klachten, zoals blessures aan spieren en gewrichten, rugklachten, nekklachten, schouderklachten, knieklachten en enkelpijn. Het kan ook worden gebruikt bij revalidatie na een operatie.

Bij spier- en gewrichtspijn, sportblessures en spanning werkt de tape direct of in de buurt van het getroffen gebied.

Medical tape – frequently asked questions

De tapes worden aangebracht tijdens een therapiesessie en zijn bedoeld om het therapeutisch effect te verlengen of te versterken. Ze kunnen tot een week blijven zitten en zelfs tijdens het slapen, sporten en douchen op de huid blijven zitten.

Het tapemateriaal is gemaakt van hoogwaardig katoen en heeft een elasticiteit vergelijkbaar met de menselijke huid (130-140% rekbaar). Doordat de achterkant een hypoallergene acrylkleeflaag heeft, is de kans op huidirritatie kleiner. De hechting van de lijmlaag wordt geactiveerd door lichaamswarmte. De lucht- en waterdoorlatende weefselstructuur van de tape is waterafstotend en kan meerdere dagen gedragen worden zonder dat de tape zijn effectiviteit verliest.

Productietechnisch zijn het exact dezelfde materialen en wordt er alleen een ander verfbad gebruikt voor de verschillende kleuren. Aanvankelijk werden kleuren gekozen op basis van ideeën uit de kleurentherapie, maar de meningen verschillen of kleurentherapie daadwerkelijk een meerwaarde kan bieden. In de praktijk wordt bij het gebruik van gekleurde tape vaak een esthetische keuze gemaakt.

Omdat de tape geen medicatie bevat, zijn de bijwerkingen erg laag. Er zijn natuurlijk allergieën voor de acryllijm. Roodheid van de huid, jeuk en kwaddelvorming kunnen optreden nadat de tape is verwijderd als gevolg van huidirritatie.

U kunt douchen, baden, zwemmen of sporten met de tape om. Zelfs zweten is mogelijk onder de tape.

Wrijf de tape in met babyolie en laat de olie goed intrekken. Hierdoor kan de tape gemakkelijk loskomen. Een ander handig hulpmiddel is Sterilium. Besprenkel de tape met Sterilium en laat even inwerken.

Als jeuk of irritatie langer dan een half uur aanhoudt, moet de tape worden verwijderd. De tape moet voorzichtig worden verwijderd. U kunt de tape het beste bevochtigen met een Sterillium (dit maakt de kleeflaag los), de huid gladmaken en de tape van boven naar beneden afrollen.

Onze missie

Je kunt veel doen voor je eigen welzijn.
Heb je geen tijd voor ons, maak dan tijd voor jezelf.